Het is algemeen bekend dat ongezouten noten en pinda’s goed voor je zijn.
Noten bevatten namelijk belangrijke vitamines en mineralen. Vanwege de positieve effecten op de gezondheid is het voedingsadvies voor volwassenen om elke dag een handje ongezouten noten te eten.

Sinds maart 2016 hebben noten en peulvruchten een plekje gekregen in de schijf van vijf vanwege de gunstige gezondheidseffecten en de belangrijke voedingstoffen.

Noten goed voor hart en bloedvaten


Door het eten van ongezouten noten verlaagd u met gemiddeld 30% de risico op hartziekten.
De onverzadigde vetten en andere voedingsstoffen zorgen ervoor dat het LDL-cholesterol daalt wat weer een positief effect heeft voor de bloedvaten.
De voedingstoffen arginine in noten maakt deel uit bij het wijder maken van de bloedvaten, hierdoor kan het zuurstofrijke bloed vrijer stromen door het lichaam.
Hiermee verklein je weer de kans op een verhoogde bloeddruk en hartproblemen.

Vleesvervangers en een boost in je dagelijkse voedingspatroon


Noten bevatten de volgende voedingstoffen waardoor deze volwaardig functioneert als vleesvervangers en zijn daardoor ook goede vegetarische keuzes:

  • Onverzadigde vetten
  • Vezels
  • Eiwitten
  • ijzer

De meeste noten zijn rijk aan vitamine E, magnesium en eiwitten veel van deze eiwitten zijn antioxidanten deze dragen bij aan het welzijn van het haar, de huid en nagels.
Tevens zorgt antioxidanten aan een betere stofwisseling waardoor het helpt bij afvallen.

 

Het verschil tussen gebrande, ongebrande noten en geroosterde noten

  • Geroosterde noten worden verhit in de oven zonder olie
  • Gebrande noten worden gefrituurd met olie, deze noten bevatten minder voedingstoffen
  • Ongebrande noten zijn rauwe noten die onbewerkt zijn en bevatten alle voedingstoffen  

Meer informatie over de schijf van vijf vindt u op de website van het voedingscentrum; http://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx